nejnovější články:

Xindl X v Sexy Exitech vykrádá nejen sám sebe (recenze)

Hodnocení uživatelů:  / 0
NejhoršíNejlepší

21. září digitálně vyšla již šestá studiová deska Xindla X. Na první pohlede se jedná o koncepční desku, kterou spojuje touha uniknout od reality. Původně z ní měla být „bestoffka“, která se ale rozrostla v plnohodnotné album napsané na dovolené ve Španělsku.

Hned na začátek musím uznat, že mám s deskou několik problémů a také upozorním, že každá recenze je čistě subjektivní formát. V tomto případě to platí dvojnásob.

Xindl X si většinou zakládá na tom, že jeho alba mají ucelený formát, který spojuje společná myšlenka. To platí i na Sexy Exitech, ovšem jen z části. Textově se album opravdu zabývá různými úniky od reality, ale po hudební stránce jde o jeden velký guláš. Stejně tak mám problém s postojem, který Ondřej Ládek zastává. Na české scéně se objevil jako jakýsi písničkář, který z pozice intelektuála bohatým slovníkem kritizuje nešvary dnešního světa. Jenže pak se z toho začínajícího a moralizujícího písničkáře stal byznysmen, který píše pro komerční pokleslé seriály a filmy (Na vodě, Věčně tvá nevěrná). Do Kvadratury záchranného kruhu (kde tato pozice morálního kazatele lehce ustoupila) to pro mě bylo snesitelné, ovšem s šestou studiovkou už to jaksi nemohu překousnout. Pojďme se na to všechno podívat detailněji.

Celou desku otevírá Alenka, která je příjemnou klavírní baladou, ve které se Xindl rýpe v problematice útěků do virtuálních světů. Text „…teď už si nic nepřejem / než ťukat na sklo / tak aby prasklo / a projít do světa za displejem“ je přeci jen docela dobrou metaforou. Jenže pak přichází Byznys, který působí jako špatný odpadlík z desky Čecháček Made a jak jsem již naznačil, od Xindla kritika jakékoli vypočítavosti byznysmenů zní přinejmenším úsměvně. Je to jako kázat vodu a pít víno. Pouze jednou napsal Xindl X s producentem Jens Eastem, ke kterému se dostal přes skupinu Jananas. Ovšem spolupráce s Jananas přináší spojení jejich zvuku se světovější produkcí. Pouze jednou je vykrádačkou Aviciiho, která se i tématem podobá právě tomuto nedávno zesnulému DJovi. Český text zní v celé věci spíš trapně a vůbec nedosahuje Xindlových kvalit. Nový singl Dřevo na mě působí tak, jako by si nějaký stará páprda stěžoval na nové technologie, protože jim nerozumí: „Můj telefon žádá si synchronizaci dat / A já nemůžu si ani zavolat…“ Nevím, nechápu, kde se to vlastně vzalo. Ani obrat „nejsem žádná lama, jsem spíš osel dobrých zpráv“ mi nepřijde jako něco, co vyšlo z hlavy Ondřeje Ládka. Já nic, já muzikant je také plná takových podivných obratů, které se nerýmují (ale ani do písně nesedí žádným jiným alternativním způsobem). Ano, výpovědní hodnota skrytá za tím vším je, ale také nevím, jak moc je to upřímné. Píseň Naruby už je opět něco, co mě po dlouhé době trochu potěšilo. Konečně se z desky noří upřímná výpověď, ve které se ke zpěvákovi znovu po letech připojila Mirka Miskechova a klape jim to velmi dobře. Tento kousek byl společně s Alenkou původně určen pro Richarda Mullera, ale Xindl si je nakonec nechal sám pro sebe a dobře udělal. Netuším není špatná, ale ani nijak nevyniká a stejně jako zbytek alba trochu vykrádá minulé počiny autora. Kufry mám sbalený je opět pěkná výpověď o vstupu do nové éry Ládkovi kariéry, o změně kapely a o strachu z toho všeho, co bude. Trochu slávy je opět spíš průměrným počinem. Nejlepší zvukař je playback, Jsem Boží a Věčně nevěrná jsou pro mě dost zbytečné songy, které asi mohou být úsměvné, ale jednou si je poslechnete, rozhazujete rukama (protože nevíte proč vlastně vzniky) a pak si uvědomíte, že si Xindl vypůjčil i pár nápadů od kolegů z Jananas (Milli Vanilli atp.). Jananas vlastně celkově tuhle desku hodně zachraňují, protože právě jejich spolupráce vyvrcholila společnou písní pro světlušku ZZZ. Z ní je cítit nápaditý rukopis Jany Infeldové, a právě proto se jedná o nejlepší moment desky. Jednoduchá píseň, která má i jasné poslání. A hlavně je upřímná.

Možná jsem na Xindla X moc tvrdý, ale mám pocit, že doteď jsem si úpadek jeho tvorby plný paradoxních řečí omlouval. Asi mě to přestalo bavit. Nechápejte mě špatně, nejedná se o nejhorší desku pod sluncem, ale v kontextu nelze všechny tyto problémy neřešit. Takže s přimhouřenýma očima:

5/10 bobulí.