nejnovější články:

Lady Gaga – Joanne: Nikdy nedělám to, co se hraje v rádiu (recenze)

Hodnocení uživatelů:  / 0
NejhoršíNejlepší

„Jak bych mohla udělat album o twerkování v klubu? Působilo by to prázdně a nemělo by to žádný význam.“ řekla Lady Gaga v rozhovoru pro Beats One. Jako by tyhle dvě věty vystihovaly celé nové album. Gaga zahodila elektroniku ve snaze dostat se sama sobě pod kůži. Napsala album, které ukazuje, že je jen holkou z davu, že má problémy a trápí jí i to, co se děje ve světě okolo. A ačkoli je to odvážný krok mimo hlavní proud, daří se jí zachovávat auru, která je pro ni typická. Jen jí teď musíte hledat v hudbě.

Joanne byla teta Stefani (L. G.), které zemřela v devatenácti letech na lupus poté, co se stala obětí sexuálního násilí. Pro celou rodinu Germanottových to byla velká ztráta. Gaga říká, že tahle událost měla velký vliv na celý její život. Před každým koncertem Lady se svým týmem říkají její jméno. Bylo to tak vždycky.

Po podivné éře ARTPOP se Gaga dala na Jazz a herectví. Chtěla utéct od toho, co dělala a možná, že nevěděla kam dál. Album Joanne je tedy vcelku logickým výsledkem tří let, které Gaga s přestávkami trávila ve studiu. Hudebně je velmi různorodé, ačkoli po stránce produkce vytváří kompaktní celek. Jediná skladba, které se v albu vyloženě plácá mimo je Perfect Illusion. Zároveň pomyslně rozděluje CD na dva celky. Pojďme si je postupně rozebrat.

I might not be flawless but you know I gotta diamond heart

První část alba je hodně o samotné Stefani Joanne. Otvírák Diamond Heart, kterému vévodí „analogové“ bicí, elektrická kytara a piano, je o začátcích Lady Gaga: Jeden hajzl se do mě vloupal; zničil mojí nevinnost; ale já budu dále tancovat go-go… A-Yo je vzkaz pro všechny hatery, hlavní úlohu zde mají divné zvuky, basa a elektrika. Vše je to zahaleno do závoje funky: Nemůžu se dočkat, až je všechny vykouřím; stejně tak, jako balíček marlboro… Titulní skladba Joanne je intimní kytarová zpověď o zesnulé tetě, je to vzkaz do záhrobí. Celkem unikátní je v dnešní době to, že byla nahrána na jeden zátah a možná i proto působí tak autenticky: Každá část mého bolavého srdce tě potřebuje víc, než andělé… John Wayne je rozverná pecka, do které se dostala kapka country a možná i všeho možného. Tady se jinak syrové vokály Lady prohnaly i trochou efektů (obzvlášť v refrénu). Jinak zde zase hrají pré elektrické kytary a bicí. Energická píseň pojednává o jejím vztahu k mužům. Gaga vždycky říkala, že jí přitahují chlapi, kteří smrdí kouřem a whisky. Ti, kteří jsou divocí: Každý John je pořád stejný; už je mi špatně z těch jejich městských her; toužím po opravdu divokém muži; jsem závislá na Johnu Waynovi… Dancing in Circles napsala Gaga se svým idolem Beckem, její sound je přesně takový. Je to divoká lehce funková, roztoužená písnička o tom, jaké to je poflakovat se na vlastní pěst a masturbovat: Jen tak si ležím, dělám si dobře, abych zabila čas; jsem zklamaná, přeju si, abys byl můj…

The only prisons that exist are ones we put each other in

O Perfect Illusion vyšel samostatný článek, takže tu trochu přeskočíme. V druhé půlce alba jakoby Gaga promlouvala hlavně k ostatním. V dojemné skladbě Million Reasons mluví převážně k mužům, ale možná i trochu k celému okolnímu světu. Tohle je klasická balada, jakou bychom od Lady Dží mohli čekat. S jemnou kytarou a pianem se staví po bok starších Dope, Speachless a  Brown Eyes. Po odvysílání epizody Carpool Karaoke se tato skladba už několik dní drží na prvních místech na iTunes po celém světě. Zpěvačka tu jednoduše zastupuje všechny ženy a říká: Mám miliony důvodů, abych odešla, ale potřebuju jen jeden, abych tu zůstala… Sinner´s Prayer je o problémech, vtazích a závislostech.  Ve druhé sloce Stefani zpívá o vztazích své sestry Natali. V refrénu tak Gaga za všechny promlouvá k Bohu: Vyslyš mojí modlitbu hříšnice; jsem taková, jaká jsem; a nechci zlomit srdce žádného jiného muže; kromě toho tvého; vyslyš mojí modlitbu hříšnice; je to ta jediná, kterou znám; je mi sakra jasný, že se nerýmuje; ale je zatraceně dobrá… Come to Mama je písnička „šmrncnutá“ jazzem a trochu mi připomíná gospely nebo jakési pracovní písně. Velmi výrazně se v ní projevuje dechová sekce. Svým zvukem trochu vyčnívá, ale stále to není nějak násilné. Její poselství je jasné. Musíme stát při sobě a přestat po sobě házet kameny: Pojď za mámou; řekni mi, kdo ti ublížil; žádná budoucnost nebude; jestli to nevyřešíme… Duet s Florence Welch je podle kritiků nejsilnějším momentem alba. Není se čemu divit, sešly se zde dva obrovské hlasy, které se prolínají v rozhovoru, který může na první pohled připomínat milostný dialog. Ve skutečnosti se za ním skrývá to, že by proti sobě umělci neměli štvát fanoušky, že by se neměli předhánět, ale naopak se podporovat a spojovat. Skladba je kromě silných vokálů zapamatovatelná i velmi neobvyklou linkou syntezátoru, Hey Girl vám může dát hodně: Hej holka, hej holka; může to pro nás být jednodušší, když se budeme podporovat; hej holka, hej holka; nepotřebujeme se navzájem shazovat… “Písničku Angel Down jsem napsala o Trayvonovi Martinovi, který byl před několika lety zavražděn. Byla jsem ohromena tím, že lidé jenom stáli a nedělali nic s epidemií vražd mladých Afroameričanů v USA.“ Angel Down je podle mě vrcholem alba v pravém slova smyslu. Je výborně vystavěná, miluju její skřípavý zvuk, vyjadřuje všechno co se tenkrát dělo, vyjadřuje nespokojenost, obavy, nepochopení. Tahle balada dokazuje že Gaga na některých věcech opravdu záleží. I bez textu by byla úžasnou výpovědí: Přiznávám, že jsem ztracená; v sociálním věku; na našich kolenou; skládáme test; abychom byli milující a vděční; kulky byly vystřeleny na ulici; kousek od kostela, kde jsme se potkávali; padlý anděl, padlý anděl; ale lidi jen stáli okolo…gaga booklet foto

Deluxe edice je doplněna ještě o další tři kousky. Grigio Girls je písnička, která zvukově odpovídá období, kdy Gaga vystupovala v zaplivaných klubech, akorát její vokál je silnější a téma vážnější. Je o její kamarádce Sonje, která má rakovinu a bojuje s ní: Sonja byla Jonnina kamarádka; tvrdá holka, co se zlepšuje; když se cítím malá; vystřelím špunt a volám; na pinot; pinot grigio holky; vylijte si své srdce; koukejte, jak se smutek mění v něco krásného; všechny pinot; pinot grigio holky; udržujte to vychlazený; protože svět je rozpálený (pinot grigio holky jsou kamarádky Lady Gaga, které se schází u vína a brečí kvůli Sonje, před ní se snaží být silné a snaží se jí pomáhat)… Just Another Day je v podstatě jazzová skladba o tom, jaké to je vyrůstat v New Yorku a poflakovat se. Myslím, že zde se Gaga inspirovala právě ve Great American Songbook, které zpívá s Tony Bennettem: A nakonec je to vlastně jen další den… Poslední přidanou písní je jiná verze Angel Down. Ačkoli je hodně odlišná, je v ní patrné vše, co jsem popsal výše. Vokál Lady je zde jen o stupeň agresivnější.

Pokud jste se dočetli až sem, musím vám pogratulovat. Teď si můžete vychutnat nové album Joanne ještě více. Je totiž jasné, že pro recenzenta, který Gaga moc nemusí, nedává album takový smysl, jako lidem, kteří jí trochu znají. Ačkoli i při pozorném poslechu je i pro někoho, kdo nezná její příběh, poutavým. Myslím, že ačkoli prodeje nebudou závratné, vydala se zpěvačka správným směrem. I když se oprostím od svého zájmu o L. G., musím říci, že na albu se nenachází žádný přešlap. To neznamená, že by si některé písně nezasloužily masivnější produkci  nebo že by si Lady mohla trochu ujasnit, čemu se chce věnovat (jistě by to dodalo nahrávce větší celistvost). Možná je škoda, že v některých písních je více country, než popu. Jinak je jeho nadčasový zvuk, který připomíná 80. léta, příjemný. Lady Gaga tak vytvořila asi největší paradox. Když jsou všichni foceni v džínách a keckách, ona v nich nikdy nevyjde na ulici. Když všichni točí přeprodukované, barevné klipy, Lady Gaga sedí v rádiu v džínách a tílku a  hodinu mluví o své hudbě. A tak se vracíme k názvu článku. Gaga nikdy nebude tím, co se od ní čeká. Jestli je i tahle stránka důsledkem její revolty zůstává otázkou. Jedno je ale jasné. I když Gaga nedělá to, co se hraje v rádiu, umí udělat hudbu, které vás donutí tančit, plakat a především i trochu myslet!

Žijte Vesele!