nejnovější články:

Lorde na albu Melodrama nese vlajku generace Y

Hodnocení uživatelů:  / 0
NejhoršíNejlepší 

Když poslouchám novou Lorde, tak se pohupuji ve svém pokoji a třu svoje tváře… Stejně jak to zpěvačka zpívá ve svém kousku Liability. Minimalistický beat, který až neurvale střídají aranže plné smyčců, jsou upřímnou výpovědí mojí generace, generace Y. Chaos, nestabilní jistoty, lehké drogy, závislosti, deprese, vztahy. To vše odráží Melodrama, na kterém Lorde reflektuje život po rozchodu se svým přítelem. 

Novozélandská zpěvačka, která je o měsíc a deset dní mladší než já, tvořila svoje album převážně na domácí půdě a sama říká, že je úžasné, že album, které dosáhne první příčky hitparády Billboard nevytvořila ve sterilním prostředí, kde by obětovala autentičnost. Na svůj Twitter napsala: „jack and i made this in rooms alone, telling secrects and uncovering truths and i just know that 15yo me would have been so fucking proud!“ (překlad: Jack a já jsme tohle album vytvořili v (hotelových – pozn. autora) pokojích a sami. Prozradili jsme svá tajemství a odhalovali jsme pravdy a já vím, že moje patnáctileté já by bylo kurevsky pyšné.) A přesně taková deska je. My chceme taková alba poslouchat. Chceme se pohupovat do rytmu s alkoholem v ruce, ale zároveň nechceme pořád poslouchat to, že máme máchat rukama ve vzduchu, skákat a vyřvávat slovo party pořád dokola. Zároveň víme, že party nic nevyřeší, ale hledáme únik od našich malicherných problémů, kvůli kterým se naše světy hroutí.

 

Je jasné, že Lorde dává pocítit generační rozdíl opravdu citelně. Já jsem např. nedočetl článek v Reflexu, protože jsem si všiml, že mají špatně přeložený text ze songu Liability. Pro některého čtenáře by to bylo malicherné. Autor ale tímto řádkem podkládá své názory. Pro mě je to obrovský prohřešek proti autorce, který právě ukazuje, že jí autor článku nemůže rozumět. O generačním rozdílu mluvil na Facebooku i jihlavský básník a umělec Aleš Kauer, když reagoval na můj komentář: „(…) generační rozdíly existují. Já si třeba dodnes pamatuju na svůj vinyl Music for the Masses od Depešáků, jak jsem tím štval tátu. Tohle je možná ten okamžik. (…) Ale já ji nechci kritizovat. I když jsem si ji pustil nejmíň desetkrát a desetkrát jí dal šanci, a nic, ale absolutně nic, víš, a mě to vyděsilo, že už patřím do té další generace... Ona má skutečně skvělé recenze i od recenzentů zahraničních, kterých si vážím.“

Pojďme ještě vytrhnout z Melodramatu pár textů, které ukazují to, proč je Lorde takovým pomyslným vlajkonošem naší generace. V kytarovce The Louvre zpívá: 

„I am your sweetheart psychopathic crush/Drink up your movements, still I can't get enough/I overthink your punctuation use/Not my fault, just a thing that my mind do“ (překlad: Jsem tvůj miláček, psychopatická platonická láska/Dopíjím tvé pohyby, ale stále se jich nemohu nabažit/Moc přemýšlím nad tím, jak jsi použil interpunkci/Není to moje chyba, je to jen věc, kterou dělá moje mysl)

Geniální textové vyobrazení dnešní posedlostí láskou a romantikou, která existuje jen v našich hlavách, to je následně doplněno dvěma verši o tom, jak naše generace automaticky analyzuje každý detail psaného projevu, který často tvoří masivní část naší konverzace (např. výskyt emotikonů a interpunkce). Z tohoto songu ještě zdůrazním romantickou představu umělecké smrti: 

„But we’re the greatest/They’ll hang us in the Louvre/Down the back, but who cares—still the Louvre“  (překlad: Ale my jsme ti nejlepší/Pověsí nás v Louvru/Zády dolů, ale koho to zajímá – pořád je to Louvre)

Teď si pojďme správně přeložit onu zmiňovanou větu ze Liability. Text zní takto:

"hey say,You're a little much for me, you're a liability/You're a little much for me"/So they pull back, make other plans/I understand, I'm a liability"  (překlad: Říkají „jsi na mě trochu moc“, jsi přítěž/Jsi na mě prostě trochu moc/A tak se stáhnou, udělají si jiné plány/Já to chápu, jsem přítěž). 

A to je právě obrázek naší generace, která se takto často cítí. Jsme přítěží. Dále Lorde mluví přímo o naší gneraci: 

„We’re L.O.V.E.L.E.S.S Generation/All fuckin' with our lover’s heads Generation“ (překlad: Jsme generace B.EZ. L.Á.S.K.Y/Celá generace „vyjebávající s myslí našich milenců“)

To nejspíš mluví samo za sebe. V titulní písni je zobrazena bezmoc, kterou generace Y cítí. Od kocoviny, které trvá až do večera, nebezpečném prostoru veřejném i tom domácím (vztahovém): 

„Oh, how fast the evening passes, cleaning up/The champagne glasses (…) /And the terror and the horror/God, I wonder why we bother/All the glamour and the trauma and the fuckin'/Melodrama/All the gun fights/And the lime lights/And the holy sick divine nights/They’ll talk about us, all the lovers/How we kiss and kill each other“
(překlad: Oh, jak rychle ten večer utíká, když umývám/ty sklenky od šampaňského (…) /A ten teror a horror/Bože, proč se s tím vůbec otravujeme/Všechna ta romantika, a to trauma a to zasrané/Melodrama/Všechny ty přestřelky/A vápenná světla (nebo střed pozornosti, je to dvojsmysl -pozn. autora) /A ty strašně zvráceně dokonalé noci/Budou mluvit o nás, o našich milencích/Jak jsme se líbali a pak se pozabíjeli)

V songu Writer In The Dark zpívá o tom, jak asi její bývalý přítel lituje toho, že si začal něco s textařkou. Zároveň je tam pár zajímavých generačních momentů. A to zobrazení lásky jako absolutní posedlosti. Toto téma se objevuje i na jiných místech na albu: 

„I am my mother's child, I'll love you 'til my breathing stops/I'll love you 'til you call the cops on me“ (překlad: Jsem dítě své matky, budu tě milovat do posledního dechu/Budu tě milovat, dokud na mě nezavoláš poldy)

Zajímavé je také přirovnání pocitu lásky ke stavu, který při mírném předávkování vyvolává lék na alergii: 

„I still feel you, now and then/Slow like pseudo-ephedrine“ (překlad: Pořád tě trochu pociťuju, sem tam/Pomalu jako pseudo-ephedrine (lék na alergii a nachlazení – pozn. autora))

V písničce Supercut zpěvačka mluví o tom, jak si po rozchodu idealizuje vztah do jakési kompilace (=supercut): 

„In my head, I play a supercut of us/All the magic we gave off/All the love we had and lost“ (překlad: V hlavě si přehrávám kompilaci vytvořenou z nás/Všechno to kouzlo, které jsme vyzařovali/Všechnu tu lásku, kterou jsme měli a ztratili)

Tento pocit absolutně geniálně podtrhuje stopkami v refrénu, kdy nastřihává příjemné pocity ze vztahu. Píseň zakončuje opakované: 

„'Cause in my head i do everythin right/When you call I'll forgive and not fight /Because ours are the moments I play in the dark/We were wild and fluorescent, come home to my heart" (překlad: Protože v mé hlavě dělám všechno správně/Když zavoláš, tak ti všechno odpustím a nebudu se rvát/Protože ty momenty, které si přehrávám ve tmě, jsou naše/Byli jsme divocí a zářiví, přijď domů do mého srdce)

Absolutně geniální je zakončení alba v podobě Perfect Places. Zde Lorde zpívá právě o generaci Y, jsme naštvaní a necháváme se ovlivňovat maličkostmi: 

„I hate the headlines and the weather/I'm 19 and I'm on fire/But when we're dancing I'm alright/It's just another graceless night“ (překlad: Nenávidím ty titulky a tohle počasí/Je mi 19 a jsem nadšená/Ale když tancujeme, tak jsem v pohodě/Je to jen další neohrabaná noc)

V refrénu si stěžuje: 

„All of our heroes fading/Now I can't stand to be alone/Let's go to perfect places“ (překlad: Všichni naši hrdinové se nám ztrácí před očima (odkaz na Bowieho – pozn. autora) /Teď prostě nemůžu být sama/Pojďme do perfektních míst)

 A v outru dochází právě k onomu závěru tak příznačnému pro naší generaci: 

„All the nights spent off our faces/Trying to find these perfect places/What the fuck are perfect places anyway?“ (překlad: Všechny noci trávíme na kaši/Snažíme se najít tyhle perfektní místa/Co to do prdele vůbec jsou perfektní místa?)

Jsi už dostatečně ztracený?
Dej si s námi další drink a ztrať se v nás
Takhle se stáváme nechvalně známými
Protože já vážně nevím
Jestli mi neustále budou říkat kam mám jít
Tak vystřelím svůj mozek na rádio

 

Comments  

0 #2 Bloody0 2017-08-08 13:48
Paráda, tak pak dej vědět, jestli se líbila :lol:
0 #1 Rein 2017-08-02 15:45
Boží. :) Nemám jiných slov. Jdu poslouchat . :)

Add comment

Security code
Refresh