Jaromír Nohavica: Tak mě tu máš - recenze

Nový Nohavica nás opět nezklamal. On si zkrátka jede tu svou užasnou lajnu, která nemění kvalitu. Album "Tak mě tu máš" se stylem vrací k Nohavicovým písním z 80tých let. Vesměs se ale náladou podobá minulému albu Ikarus, má temnou atmosféru, ať už aranžemi kytara-akordeon, tak obsahem písní. Přes to všechno jde ale Nohavica s dobou a to je na tomto kusé taky vidět, např. v písních „www.idnes“ nebo „Dežo“, či „U nás na severu“.

Album obsahuje dohromady 14 písní, z nichž dvě již můžeme znát z jeho Virtuálek (Dežo a Moskevská Virtuálka). V první řadě bych chtěl pochválit polského virtuóza Roberta Kuśmierskiho, jehož akordeón dodává všem písním zvláštní nádech temna a tajemna. Samozřejmě zde můžeme slyšet Dalibora Cidlinského jr. kterého jako klavíristu známe již z předchozího alba. A zmiňovat Nohavicovu kytaru a heligonku mi připadá skoro zbytečné. Pochválit musím i cover alba, který nakonec velice dobře vystihuje celou náladu alba. I když jsem k němu byl zprvu skeptický, tak teď musím říci, že se mi velice líbí.

Série songů začíná písní s názvem „Řeka zapomnění“. Je to takový melancholický úvod do celého alba, který mi připadá správně umístěný. Další, pro mě výraznější píseň je www.idnes, ve které Nohavica bravurně skloubil titulky z již zmíněného serveru a klasické problémy obyčejných lidí. Ne všem se tato píseň může zamlouvat, ale já jsem toho názoru, že je velice dobrá. Následuje baladická „Zlo sedí v rohu“ která podle mě popisuje to, jak se lidé mění. Někdy k lepšímu a někdy k horšímu. „U nás na severu“ je vskutku geniální popěvek o tom, že je to tu u nás na severu trochu zaostalé, ale zase je tu veselo. Vždyť Praha je daleko a Pán Bůh vysoko. Pomalá kytarová „Kupte si hřebeny“ mi na začátku připomíná -Když mě brali za vojáka-. Poté se ale změní. Dynamický refrén písni hodně přidá. Je to píseň s (anti)komunistickým námětem a opět sentimentálním nádechem. Příjemná píseň o přítomnosti „Jiné to nebude“ je takové povzdechnutí, že to co se stalo, nezměníš a to co bude, nevidíš. + Pěkný závěr. Méně výrazná „Andělé moji“ je monotónnější a je zkrátka o nočních a denních ochráncích Jaromírových. Zkrátka taková pomalá kytarovka. Nohavica údajně není žádný rasista, ale některé výstupy našich snědých spoluobčanů mu taky docela vadí a to dává najevo ve své virtuálce „Dežo“. Následuje lehce sentimentální Telegram, ve kterém mistr vzpomíná na krásu krátkého telegramu, který zkrátka potěšil. „Já chci poezii“ je povzdech nad přízemní dobou nečtenářů a především nečtenářů poezie. Zkrátka trochu více romantiky a poezie v našich životech by neuškodilo. „Zbloudilý koráb“ nám připomíná vratkost života, lásky. Nesmíme zapomínat signál volací, aby se z nás nestal jen osamělý zbloudilý koráb. Tuhle píseň si troufám označit za jednu z jeho nejlepších a čekám podobný úspěch jako má doteď „Mám jizvu na rtu“. A všimněte si též vynikajícího klavíru. „Minulost“ obsahuje titulní verš alba „Tak mě tu máš“. Minulost nás provází všude a je možná důležitější, než si myslíme. Píseň je i takou zamilovanou vzpomínkou. „Moskevská virtuálka“ je zkrátka Moskevský popěvek. Moskva je Moskva, je taková jaké byla, ale na první pohled se zase tolik neliší. A konečná připomná opět minulost, to co bylo, stále zasahuje do naší budoucnosti, vše tu stále je a přechází „Z minula do budoucna“. Opět bravurně zvolený závěr.

Popravdě, toto album je též dosti abstraktní a tak trochu sentimentální, nic není, jak bývalo. Vše se mění, ale Jarek je tu stále s námi.

(8/10)